• Rechtsanwalt
  • Werken bij REIN
  • Faillissementen
  • Contact
  • Home
  • Onze mensen
  • Onze expertise
  • Blogs
  • REIN

Gevestigd in

Assen & Groningen & Emmen

  • Home
  • Onze mensen
  • Onze expertise
  • Blogs
  • REIN
  • Rechtsanwalt
  • Werken bij REIN
  • Faillissementen
  • Contact

Gevestigd in

Assen & Groningen & Emmen

Home Eerste hulp bij Insolventie

Eerste hulp bij Insolventie

Wanneer je te maken krijgt met financiële tegenslagen of een dreigend faillissement, komt er veel op je af. Of het nu gaat om een klant die niet meer betaalt, je eigen onderneming die in zwaar weer zit of vragen die je krijgt over (mogelijke) bestuurdersaansprakelijkheid: snel maar weloverwogen handelen is cruciaal.  

Ons insolventie-team staat ondernemers bij met praktisch advies en een heldere aanpak. Zo beperken we de schade en vergroten we jouw kans om door te gaan. 

Klant failliet? 

Gaat een klant failliet terwijl jouw facturen nog openstaan? Dat is vervelend en kan direct impact hebben op je cashflow. Het is belangrijk om snel je vordering in te dienen bij de curator en je rechten kenbaar te maken. Ook is het belangrijk om te onderzoeken of je nog extra zekerheden hebt.  

Wij helpen je bij het indienen van de vordering en kijken of er juridische mogelijkheden zijn om toch (een deel van) je geld terug te krijgen. Ook zorgen we dat je algemene voorwaarden en leveringsvoorwaarde in de toekomst beter beschermen tegen dit soort situaties. 

Beslag leggen? 

Betaalt een debiteur niet, ondanks herhaalde verzoeken? Dan kun je via de rechter beslag laten leggen op diens bezittingen. Beslaglegging is een juridisch middel waarmee je eigendommen van de schuldenaar veiligstelt om betaling af te dwingen. Zo voorkom je dat geld of goederen weggesluisd worden en vergroot je de kans op verhaal.  

Wij kunnen snel zo’n conservatoir beslag voor je regelen. Zo heb jij meer zekerheid dat er uiteindelijk betaald wordt. 

Hoe krijg je je spullen terug? 

Heb je goederen geleverd aan een klant maar blijft betaling uit? Dan wil je jouw spullen natuurlijk terug. Als je een eigendomsvoorbehoud bent overeengekomen, blijf jij eigenaar van de geleverde spullen totdat de klant volledig betaald heeft. Ook ingeval van faillissement van de klant. 

Wij helpen je om (bij de curator) jouw spullen terug te krijgen en zorgen ervoor dat jouw rechten tijdig worden ingeroepen. Soms stelt de rechter een afkoelingsperiode in waarin je even geen spullen mag opeisen. In dat geval proberen we allereerst via de rechter-commissaris je spullen terug te vorderen en anders bewaken wij de termijnen en treden direct op zodra terugvordering weer mogelijk is. 

Bestuurder aansprakelijk stellen? 

Blijf jij met onbetaalde vorderingen zitten door een failliete klant? In bepaalde situaties kun je de bestuurder van die failliete onderneming persoonlijk aansprakelijk stellen. Ook buiten de curator om. Dat kan bijvoorbeeld als de bestuurder vlak voor het faillissement nog nieuwe schulden is aangegaan terwijl hij wist (of had moeten weten) dat de onderneming die niet meer kon betalen. Ook bij fraude of wanbeheer kun je denken aan bestuurdersaansprakelijkheid.  

Wij onderzoeken of er sprake is van kennelijk onbehoorlijk bestuur of fraude en helpen je om de bestuurder persoonlijk aansprakelijk te houden. Zo vergroten we jouw kans om alsnog je geld te zien. 

Zelf als bestuurder aansprakelijk? 

Ben je zelf bestuurder van een bedrijf in financiële moeilijkheden? Let dan op dat jij niet persoonlijk aansprakelijk wordt gehouden voor schulden van de onderneming. Een curator kan na faillissement een bestuurder aansprakelijk stellen bij onbehoorlijk bestuur. Zo geldt bijvoorbeeld dat het niet tijdig deponeren van de jaarrekening of geen goede boekhouding voeren al snel wordt gezien als onbehoorlijk bestuur. In zo’n geval kun je persoonlijk opdraaien voor alle schulden. Check bij faillissement ook altijd of de bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering niet door de curator wordt opgezegd. 

Voorkomen is beter dan genezen: wij adviseren je proactief over het beperken van dit risico en zorgen dat je voldoet aan alle wettelijke plichten. We vertellen je wat je beter wel en wat je beter niet kan doen. Word je toch aangesproken, dan staan we je juridisch bij en beschermen we jouw belangen. 

Faillissement aanvragen? 

Betaalt een klant hardnekkig niet, ondanks aanmaningen? Dan kun je het faillissement van die klant aanvragen als pressiemiddel. Vaak geeft zo’n verzoek de nodige druk: schuldenaars betalen geregeld alsnog om een faillissement te voorkomen. Voor een faillissementsaanvraag heb je doorgaans meerdere schuldeisers nodig en een advocaat dient het verzoek in bij de rechtbank. Wij checken of aan alle voorwaarden is voldaan en verzorgen deze procedure voor jou van A tot Z.  

Ook als je eigen bedrijf niet meer te redden is, kun je zelf je faillissement aanvragen. Dat is een zware beslissing die wij samen met jou zorgvuldig afwegen. We begeleiden je bij het indienen van het verzoek en zorgen dat alles netjes verloopt tijdens de zitting en daarna. 

Doorstart of beëindiging? 

Zit jouw bedrijf in zwaar weer of is het net failliet verklaard? Dan rijst de vraag: is een doorstart mogelijk of moet je definitief stoppen? Een doorstart (het opnieuw opbouwen van je onderneming, vaak via een nieuwe BV of investeerder) kan perspectief bieden na een faillissement of in een saneringstraject. Wij denken strategisch met je mee over de haalbaarheid van een doorstart en begeleiden de onderhandelingen met curatoren, financiers en andere partijen. Samen kijken we welke onderdelen levensvatbaar zijn en onder welke voorwaarden je kunt doorgaan. Blijkt voortzetten geen optie, dan helpen we je bij een ordelijke beëindiging van de onderneming. Zo wikkelen we alle juridische en praktische zaken netjes af, zodat je persoonlijk niet in de problemen komt en je verder kunt met een schone lei. 

Ook als je de onderneming (van bijvoorbeeld een oud concurrent) uit een faillissement wil kopen helpen we je.  

Kwijtschelding? 

Kun je jouw schulden niet volledig meer betalen? In sommige gevallen is het mogelijk om met crediteuren een regeling te treffen zodat een deel van de schuld wordt kwijtgescholden (je hoeft dat deel dan niet meer te betalen). Schuldeisers gaan hier vaak mee akkoord als het alternatief is dat ze waarschijnlijk niets krijgen. Iets is beter dan niets. Wij kunnen namens jou met crediteuren, de bank of de Belastingdienst in overleg om zo’n akkoord te bereiken. Door een overtuigend plan voor te leggen zorgen we dat schuldeisers bereid zijn een gedeelte van de vorderingen los te laten. Daarmee krijg jij weer lucht en voorkom je een faillissement. 

WHOA? 

De WHOA (Wet Homologatie Onderhands Akkoord) is een wettelijke regeling die bedrijven een extra kans biedt om een faillissement te voorkomen. In feite is het hetzelfde als kwijtschelding vragen, alleen staat het traject onder toezicht van de rechtbank en een herstructureringsdeskundige. Zo’n traject kan openbaar of besloten zijn en heeft als voordeel dat dwarsliggers door de rechtbank gedwongen kunnen worden mee te werken. Ook is er de mogelijkheid een afkoelingsperiode af te kondigen zodat derden geen beslag kunnen leggen, hun spullen niet mogen komen ophalen en het faillissement niet mogen aanvragen.  

Wij hebben ervaring met het opstellen en indienen van WHOA-akkoorden. We begeleiden je door het hele proces – van het eerste herstructureringsplan tot en met de homologatie door de rechtbank – zodat jouw onderneming weer toekomstperspectief krijgt. We begeleiden ook ondernemingen die in het WHOA-traject van een ander worden betrokken en wij worden zelf als herstructureringsdeskundige benoemd.   

Vragen over insolventie of jouw situatie bespreken?
Neem gerust contact met Team insolventie op. We denken met je mee, leggen alles helder uit en helpen je snel verder.

Jilles Knotter

Advocaat & curator

knotter@rein.nl 06-28777892
Delen:
  • linkedin
  • whatsapp
  • twitter
  • whatsapp-mobile-scheme
  • facebook
  • mail

Volg Rein

  • Facebook

  • Twitter

  • Linkedin

  • Extra info

    • Algemene voorwaarden
    • Disclaimer
    • Privacy
    • Jouw rechten en plichten

    Onze vestigingen

    Assen

    0592 345 188

    Zwedenlaan 20
    9403 DE, Assen
    Postbus 622
    9400 AP Assen
    BTW:NL861184865B01
    KvK: 77885236

    Groningen

    050 205 3 205

    Hereplein 1
    9711 GA, Groningen
    Postbus 622
    9400 AP Assen
    BTW:NL859783625B01
    KvK: 74132849

    Emmen

    0591 646 882

    Westerbracht 19
    7821 CD, Emmen


    BTW:NL862095384B01
    KvK: 81445334

    © 2025 REIN

    Website door: Webba