Het is één van de weinige juridische producten waar ik af en toe dubbele gevoelens over heb. De kleine lettertjes. Oftewel algemene voorwaarden.
Algemene voorwaarden
Aan de ene kant zijn ze super handig voor ondernemers. Als ondernemer regel je bijvoorbeeld hoe jouw onderneming omgaat met garantie, aansprakelijkheid en de manier van betalen. Onderwerpen die je niet elke keer met je klanten door hoeft te nemen.
Wie leest de algemene voorwaarden?
De praktijk leert alleen dat bijna niemand ze leest. En daardoor zijn de kleine lettertjes makkelijk te misbruiken. De wet stelt niet als eis dat je de voorwaarden ook echt gelezen moet hebben om eraan gebonden te zijn. Een voorbeeld. Bijna iedereen heeft tegenwoordig Facebook. Om een profiel aan te kunnen maken, moet je akkoord gaan met hun algemene voorwaarden. Ik ken niemand die deze ooit gelezen heeft. Heel veel mensen weten dus ook niet dat Facebook al jouw foto’s mag gebruiken voor commerciële doeleinden. Facebook mag dus bijvoorbeeld jouw vakantiekiekjes doorverkopen aan marketingbureaus, die ze weer kunnen gebruiken voor advertenties. Helemaal legaal dus. Vanwege de kleine lettertjes.
Zakelijke algemene voorwaarden (B2B)
Dat je de algemene voorwaarden niet leest, kan je soms veel geld kosten. En dat geldt vooral voor ondernemers. Zo heb ik al meerdere rechtszaken meegemaakt over opzegregelingen in algemene voorwaarden. De wet laat ondernemers onderling heel vrij om van alles af te spreken. Vaak zie je in zakelijke algemene voorwaarden (B2B) een opzegtermijn staan, waarbij het contract automatisch een jaar wordt verlengd als je niet op tijd en op de juiste manier opzegt. Voor je het weet zit je nog een jaar aan een contract vast en daar kom je niet makkelijk onderuit. Je bent genomen.
De voordelen van algemene voorwaarden
Maar genoeg over de nadelen. Want ik zie in mijn praktijk vooral ook de voordelen. Wanneer je als ondernemer sterker wilt staan in vervelende discussies met afnemers, wanneer je het risico op hoge claims wilt beperken en wanneer je wilt besparen op verzekeringspremies, kun je maar beter gebruik maken van algemene voorwaarden die goed afgestemd zijn op jouw bedrijf. Wanneer je bijvoorbeeld een schadeclaim krijgt, kunnen goede algemene voorwaarden het verschil maken.
Zorg er wel voor dat je steeds duidelijk vermeld in je offerte of opdrachtbevestiging dat je algemene voorwaarden van toepassing zijn. En geef ze op de juiste wijze aan de klant mee. De wet is op dit punt streng. Het is niet moeilijk, maar je moet net even weten hoe het moet.
Benieuwd hoe jij goed en zonder rompslomp je algemene voorwaarden kunt gebruiken? Of wil je weten of jouw algemene voorwaarden nog goed zijn? Neem contact op met Auke voor een gratis quick scan.
Bovenstaande column verscheen op 23 mei 2017 in De Staphorster op pagina 3. Zie http://www.epaper.eu/Boom/p/4391