Disclaimer: dit is een greep uit de landelijke jurisprudentie. Het betreft geen casus van REIN.
Een vrouw wordt op een ochtend geconfronteerd met een verstopt en overstromend toilet in haar woning. Het is een bende. Zij neemt gelijk contact op met een riool-ontstoppingsdienst. Diezelfde dag komt een monteur langs en hij verhelpt het probleem. Zij heeft de rekening van € 1.877,42 gelijk per pin betaald.
Pas later bedenkt de vrouw dat de prijs eigenlijk belachelijk hoog is voor deze simpele klus. Zij vordert daarom het bedrag grotendeels terug. De vrouw legt aan haar vordering ten grondslag dat de riool-ontstoppingsdienst zich schuldig heeft gemaakt aan malafide handelspraktijken. Het businessmodel is gebaseerd op een exorbitante prijsverhoging van een simpele klus door middel van “spiraalkosten”.
De rechtbank geeft haar gelijk. De prijs die in rekening is gebracht voor de verrichte werkzaamheden is uitzonderlijk hoog, terwijl andere bedrijven in de branche voor diezelfde werkzaamheden bedragen rekenen van hooguit een paar honderd euro. Die wijze van declareren is naar het oordeel van de rechtbank zo onredelijk en ook zo ongebruikelijk, dat de gemiddelde consument dit niet heeft kunnen en hoeven verwachten. De conclusie luidt dat de overeenkomst als gevolg van oneerlijke handelspraktijken tot stand is gekomen.
Jonatan Faas
Advocaat