De juridische strijd om Crompouce: een analyse van merkverwatering

Al enige tijd zijn we in de ban van de ‘Crompouce’-hype. Ondernemers door heel het land gingen met de lekkernij aan de haal en binnen no time was de kruising tussen de tompouce en de croissant overal te verkrijgen, waarbij overal geadverteerd werd met de (soort)naam: ‘Crompouce’. 

Advocaat
donderdag 16 november 2023

Bammetje Bakery’s rechten op de crompouce

Naar nu blijkt heeft Bammetje Bakery de Crompouce zo’n drie jaar geleden als Benelux woordmerk geregistreerd. De eigenaresse van de bakkerij liet gisteren weten actie te willen ondernemen tegen anderen die haar merk(naam) gebruiken ter aanduiding van de Crompoucen die zij maken. Indien het merk van Bammetje Bakkery (nog steeds) geldig is, kan zij anderen sommeren haar een licentievergoeding te betalen of de verkoop te staken. 

Het dilemma van merkverwatering

Toch rijst de vraag – los van de ‘nieuwheid’ van de Crompouce die al ter discussie is gesteld en los van het beschrijvende karakter – of de Crompouce niet al door verwatering is verworden tot een soortnaam. Dit gebeurt wanneer het publiek het merk gaat associëren met het algemene product in plaats van met een specifiek merk. Hoewel er sprake dient te zijn van een toedoen of nalaten van de merkhouder, ligt het gevaar van verwatering in het geval van de Crompouce op de loer. 

De factoren achter snelle merkverwatering

Een interessante rechtsvraag is hoe snel een merk kan verwateren. Die vraag dient mede beantwoord te worden aan de hand van alle omstandigheden, waaronder de mate van populariteit, het succes van het merk, en de mate van bescherming en handhaving door de merkeigenaar. 

Populariteit en de risico’s voor merkbescherming

Het is goed mogelijk dat ‘een hype’ het proces van verwatering kan versnellen. Wanneer een merk plotseling enorm populair wordt en veel aandacht krijgt, dan bestaat het risico dat het publiek het merk gaat gebruiken om het product aan te duiden. Als de merkeigenaar is het in een voorkomend geval des te belangrijker om je direct kenbaar te maken bij het publiek en proactief op te treden.

Of Bammetje Bakery na een poos stilzitten nog op tijd is met handhaven? Ik heb mijn twijfels. 

Preventieve maatregelen tegen merkverwatering

Wil je verwatering van je merk voorkomen? Plaats zelf een ‘soortnaam’ voor of achter je merknaam, bijvoorbeeld: de Solex snorfiets, blijf je merk consistent gebruiken, zorg daarnaast voortdurend voor toezicht op het gebruik van je merk en onderneem (zeker in het geval van een hype) direct actie!

Ook interessant