12-10-2017

Over verandering en het openen van een nieuwe vestiging

Vorige week maakte wehkamp bekend dat het zijn producten in de toekomst ook via fysieke winkels wil aanbieden. Ondanks de forse groei van online handel en de faillissementen van diverse winkelketens, blijft fysieke retail trekken. Wehkamp volgt daarmee de trend die Coolblue eerder inzette.

 

Vooral in dorpen als Staphorst zal de fysieke handel nog wel even blijven bestaan, vermoed ik. Dat is echter geen reden om als ondernemer maar gewoon op de oude manier door te blijven gaan. De technologische ontwikkelingen denderen onverstoorbaar door. Voor je het weet mis je de boot. Dat geldt niet alleen voor detaillisten. Heel veel banen van nu bestaan straks niet meer. Vooral administratief personeel, zoals boekhoudkundig medewerkers, secretaresses en data-invoerders, lopen het risico te worden vervangen door computers. Maar ook fabrieksmedewerkers, chauffeurs, personeel in de landbouw en visserij en bedieningspersoneel van machines lopen een groot risico, zo bleek uit onderzoek van onder meer de prestigieuze Universiteit van Oxford.

 

De digitale ontwikkelingen zijn de reden dat Ondernemersvereniging Staphorst – Rouveen vorig jaar ‘Hart van Staphorst‘ heeft gelanceerd. Een collectief online winkeliersplatform waarin ondernemers samenwerken om te laten zien hoeveel er lokaal wel niet te halen valt. Ik had de eer mee te helpen aan dit goede initiatief en kwam er toen ook achter dat er nog veel werk aan de winkel is om ervoor te zorgen dat men niet achterop raakt. Verandering: daar zitten weinig mensen op te wachten. Het schijnt zelfs zo te zijn dat ons brein is ingericht om verandering te weerstaan. Ik zie het liever vanaf de positieve kant. Alle ontwikkelingen bieden ondernemers juist ook veel kansen. Reclame maken – om een voorbeeld te noemen – is nog nooit zo meetbaar en stuurbaar geweest als nu. Ik kan precies zien door hoeveel mensen mijn online blogs worden gelezen. Wil ik adverteren onder de doelgroep ‘jongeren tussen de 15 en 20 jaar in Staphorst’? Dan kan ik mijn Facebook-campagne daar eenvoudig op instellen.

 

Ondanks alle ontwikkelingen en de noodzaak om te veranderen, geloof ik net als wehkamp nog steeds in fysieke handel. Persoonlijke aandacht en goede bereikbaarheid blijft van belang. Ook in de advocatuur. Wie een juridische vraag heeft, wil soms gewoon even een advocaat fysiek spreken in plaats van te bellen of het antwoord op internet te zoeken. Daarom zit ik sinds mei van dit jaar iedere donderdag tot 21:00 uur aan de Gemeenteweg 72 in Staphorst. Om Staphorster ondernemers te helpen bij hun juridische vragen en de mogelijkheid te bieden zo even langs te komen. Graag tot ziens op donderdag.

 

Bovenstaande column is geschreven door Nico en verscheen op 10 oktober 2017 in De Staphorster op pagina 3. Zie http://www.epaper.eu/Boom/p/4391. Bel of mail gerust met Nico als je vragen of opmerkingen hebt.

Ook interessant

KVK: 01140349 BTW-nummer: 801625439B01