03-01-2017

Column: paardenbek

Onderstaande column is op 3 januari 2017 verschenen in De Staphorster op pagina 3. Zie http://www.epaper.eu/Boom/p/4391 

 

In december hebben we met z’n allen weer de nodige cadeautjes uitgewisseld. Grote kans dat je ze online hebt gekocht. ’t Is altijd een beetje ongemakkelijk om te zeggen, maar soms valt ’t gewoon een beetje tegen wat je hebt gekregen. Dan heb ik toch nog goed nieuws voor je! Het kan zo maar zijn dat je de artikelen mag retourneren tegen terugbetaling van de aankoopprijs. Ook als je het product al gebruikt hebt!

 

Ja, zul je denken, dat wist ik al. Als je online iets koopt, heb je bijna altijd 14 dagen de tijd om de koop te ontbinden en het product terug te sturen. Maar Sinterklaas is al weken het land uit.

 

Wat veel mensen niet weten is dat de wetgever zeer strenge eisen stelt aan webshops. Zo moet een webshop heel duidelijk op de website zetten wat de rechten van consumenten zijn. De grote jongens, zoals Wehkamp en Coolblue, hebben dit redelijk goed op orde. Maar veel kleinere webshops niet. En dan is de wet heel streng. Wanneer de webshop z’n informatievoorziening niet op orde heeft (bijvoorbeeld door onvoldoende informatie over de rechten van de consument op de website op te nemen), kan de consument vaak tot 12 maanden (!) na levering het product retourneren. De ondernemer zit dan opgescheept met een gebruikt artikel en moet de aankoopprijs 100% terugbetalen.

 

Steeds meer aankopen worden online gedaan. Het aantal webwinkels in Nederland is volgens het CBS de laatste jaren flink toegenomen: van 15 duizend in 2010 tot ruim 32 duizend in 2015. Staphorster ondernemers spelen daar op een goede manier op in en verkopen ook steeds meer producten online. Ik kom Staphorster webshops tegen die partytenten, gazonmaaiers, pannensets, telefoontoestellen en nog veel meer aanbieden. Ik ben echter nog geen één Staphorster webshop tegen gekomen die de boel juridisch helemaal op orde heeft. Daardoor hebben consumenten niet alleen veel meer rechten, maar lopen de webshophouders ook nog eens kans beboet te worden. De Autoriteit Consument & Markt heeft de jacht op de webshops geopend en laatst nog Bever, Coolcat en drie andere webshops voor tonnen aan boetes opgelegd.

 

De wetgever is denk ik wat doorgeschoten met het beschermen van consumenten. Maar ondernemers hebben het er mee te doen. Ik ben de afgelopen maanden dan ook druk geweest om vele webshops te helpen alles in één keer op orde te maken. En dat heb je vaak al terugverdiend als je één keer gezeur voorkomt.

 

Dikke kans dat de consument het gegeven paard toch nog even in de bek kijkt.

 

Nico Bouwman is advocaat bij REIN Advocaten & Adviseurs en schrijft als geboren en getogen Staphorster maandelijks een column over zijn vakgebied. Heeft hij iets (on)terecht gesteld? Reacties kun je sturen naar bouwman@rein.nl.

Ook interessant

KVK: 01140349 BTW-nummer: 801625439B01